Mieszkańcy bloku przy Mazura jeszcze poczekają

image_pdfimage_print

Hałas silników, smród spalin – to codzienność dla tych, którzy mieszkają w sąsiedztwie autobusowej zajezdni na Podolszycach Południe. Kiedy w końcu pętla zostanie przeniesiona?

Mieszkańcy bloku przy ulicy Mazura już od kilku lat domagają się przeniesienia autobusowej zajezdni, której bliska odległość znacznie utrudnia im życie. Z sąsiedztwem pętli wiąże się nie tylko hałas jaki tworzą przyjeżdżające i odjeżdżające pojazdy, ale także smród spalin, który szczególnie w sezonie letnim, gdy otwieramy okna, daje się we znaki.  Jak powiedział nam umęczony tą sytuacją lokator, wywietrzenie mieszkania od wczesnych godzin porannych do późnych wieczornych jest wręcz niemożliwe.

W zeszłym roku powstał pomysł przeniesienia zajezdni na teren przy stacji Orlen (dawnej Bliskiej). Niestety, ze względu na zmianę stanowiska PKN Orlen w tej sprawie, tego planu nie zrealizowano. Parę miesięcy temu jednak ponownie pojawiło się światełko w tunelu. W odpowiedzi na interpelację radnego Wojciecha Hetkowskiego,  w sprawie przeniesienia pętli, została przedstawiona opcja zmiany lokalizacji na pas rozdzielający dwie jezdnie ulicy Wyszogrodzkiej, po jej przebudowie. Mowa tu o pasie na wysokości Panoramy. – Po przydzieleniu na to zadanie środków w budżecie miasta na rok 2015, zostanie wykonana dokumentacja przebudowy ulicy Wyszogrodzkiej, na podstawie której będzie możliwa budowa pętli we wspomnianym miejscu – czytamy w odpowiedzi na interpelację. Postanowiliśmy zapytać w Ratuszu czy więc w projekcie budżetu na rok 2015 zostały zarezerwowane środki oraz, co najważniejsze dla utrapionych mieszkańców, kiedy zmiana lokalizacji autobusowej zajezdni stanie się rzeczywiście możliwa.

Niestety odpowiedź nie napawa zbyt dużym optymizmem. Przede wszystkim, jak tłumaczy Hubert Woźniak z zespołu prasowego Urzędu Miasta Płocka, przeniesienie pętli na pas rozdzielający jezdnie ulicy Wyszogrodzkiej jest jedną z ciągle analizowanych koncepcji rozwiązania problemu mieszkańców z Mazura. Jej zaletą jest brak generowania dodatkowych kosztów, w przeciwieństwie do innej opcji, zakładającej przeniesienie zajezdni w okolice ulicy Żyznej. Jednak w kwestiach dotyczących zachowania bezpieczeństwa wątpliwości już nie brakuje. Powstają bowiem pytania czy zatrzymujące się na pasie pomiędzy jezdniami pojazdy nie będą stanowiły zagrożenia dla innych użytkowników ruchu oraz czy parkujące autobusy nie będą ograniczały widoczności innym kierowcom?

Dodatkowo trzeba pamiętać, że zmiana lokalizacji pętli na wspomnianą jest związana z przebudową ulicy Wyszogrodzkiej na odcinku od Zielonego Jaru do ronda w Imielnicy. W przyszłości trasa ta będzie dwujezdniowa, czteropasmowa. Obecnie, jak poinformował Hubert Woźniak, trwają prace projektowe. A kiedy ruszy przebudowa? Na to pytanie w tym momencie trudno odpowiedzieć, ponieważ tylko 40 procent wspomnianej trasy leży na terenie miasta Płocka. Pozostałe 60 procent należy do gminy Słupno. W związku z tym trwają obecnie rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na temat projektu oraz finansowania przebudowy. Dopiero po uzyskaniu porozumienia z GDDKiA będzie wiadomo jaką kwotę na to zadanie musi wyłożyć Miasto. Na ten moment nie zostały ujęte w projekcie budżetu na 2015 rok żadne środki na ten cel.

Joanna Tybura