Deprecated: Creation of dynamic property Kingnews_Blog_Layouts_Module::$layout_columns is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/faldka/dziennikplocki.pl/public_html/wp-content/themes/kingnews/inc/modules/blog-layouts/module.php on line 80

Deprecated: Creation of dynamic property Kingnews_Blog_Layouts_Module::$layout_style is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/faldka/dziennikplocki.pl/public_html/wp-content/themes/kingnews/inc/modules/blog-layouts/module.php on line 81

Pomagamy w rytmie hip-hop

fot. UMP

– Dziękuję organizatorom Polish Hip-Hop Festival, którzy zechcieli w ramach tej imprezy zrobić coś więcej niż tylko zapewnić rozrywkę fanom hip-hopu – mówi prezydent zapowiadając Dzień Dawcy Szpiku.

Jak już informowaliśmy, w trakcie Polish Hip-Hop Festival odbędzie się Dzień Dawcy Szpiku. Nazwa jest nieco myląca, gdyż rejestracja osób, które będą chciały dołączyć do bazy dawców, a tym samym dać komuś szansę na wygranie z białaczką będzie trwała w piątek oraz w sobotę. Co ważne, nie trzeba być uczestnikiem festiwalu, by wziąć udział w tej szczytnej akcji. Namiot bowiem będzie rozstawiony za hotelem Starzyński. Jak zaznacza Marcin Siwek – organizator Polish Hip-Hop Festival, by zostać potencjalnym dawcą nie trzeba brać udziału w hip-hopowej imprezie, choć warto, bo „będzie się działo”.

Akcja mająca na celu pomoc osobom chorym na białaczkę była tematem dzisiejszej konferencji prasowej. – Przy okazji Polish Hip-Hop Festival będzie miała miejsce wyjątkowa akcja. Nie będę mówił czym jest białaczka. Ważne że tragedii, jaka się wiąże z tą chorobą można zapobiec. Żeby było to możliwe, żeby ta szansa była jak największa, potrzebni są dawcy szpiku – osoby, które mogą uratować komuś życie. Stąd dziękuję organizatorom Polish Hip-Hop Festival, którzy zechcieli w ramach tej imprezy zrobić coś więcej niż tylko zapewnić rozrywkę fanom hip-hopu – mówił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, po czym podziękował również fundacji DKMS, która zajmuje się rekrutacją dawców.

– Jestem niezmiernie szczęśliwy, że jesteśmy zapraszani na tego typu imprezy, by prowadzić rekrutację potencjalnych dawców. Dzięki takim akcjom możemy być aktywni podczas wakacji, w trakcie których rekrutacja internetowa cieszy się mniejszym zainteresowaniem. Co godzinę, ktoś w Polsce się dowiaduje, że ma białaczkę. Dla większości chorych osób jedynym ratunkiem jest przeszczepienie od osoby niespokrewnionej komórek macierzystych – mówił koordynator ds. rekrutacji Rafał Młodzikowski.

Dawcą może zostać osoba ogólnie zdrowa między 18 a 55 rokiem życia, ważący minimum 50 kg. Jedynie poważne schorzenia wykluczają kandydata do oddania szpiku. Ważne, by osoby, które podejmują decyzję o dołączeniu do bazy dawców czyniły to w sposób świadomy i odpowiedzialny.

Oddanie komórek macierzystych nie stanowi żadnego zagrożenia dla dawcy. Polega na pobraniu komórek macierzystych z krwi obwodowej lub szpiku z talerza kości biodrowej, co nie stanowi żadnego niebezpieczeństwa dla aparatu ruchu.

Dawcą komórek macierzystych jest Marcin Siwek – organizator hip-hopowego festiwalu, który uratował życie kobiecie z Finlandii. Na dzisiejszej konferencji zapewniał, że pobranie komórek nie boli, a można zrobić coś naprawdę dobrego. – Razem możemy zrobić wiele dla innych. Trzeba o tym głośno mówić, gdyż co godzinę ktoś w Polsce dowiaduje się, że jest chory, a przeszczep jest dla niego szansą – mówił Marcin Siwek. – Ważne, że nasza akcja jest zauważalna. Gorąco zapraszam – dodał.

W trakcie festiwalu, jak mówi Młodzikowski, rekrutacja dawców będzie się odbywała się w prosty sposób, który zajmie zaledwie kilka minut i polega na podstawowym wywiadzie i zrobieniu wymazu ze śliny, z wewnętrznej strony policzka. Jak mówił Rafał Młodzikowski z fundacji DKMS, wypicie piwa w trakcie imprezy nie przeszkadza w rejestracji.

– Zachęcamy do tego, by dać komuś szansę na życie – zakończył prezydent miasta Andrzej Nowakowski.

Przypominamy, 2 i 3 sierpnia, między godziną 12 a 20 będzie się odbywała rekrutacja dawców szpiku. Wszystkich informacji udzielać będą wolontariusze, pielęgniarki oraz pracownicy wydziału promocji i informacji.