Remiza dla druhów z Ochotniczej Straży Pożarnej planowana jest na niezagospodarowanej, dość gęsto pokrytej krzewami i drzewami działce przy ul. Raczkowizna na osiedlu Borowiczki.
Ratusz szuka pracowni, która podejmie się wykonania projektu i kosztorysu nowej jednostki dla druhów z Ochotniczej Straży Pożarnej. Ta miałaby powstać na należacej do miasta działce o powierzchni 0,44 ha. Zgodnie z obowiązującymi dokumentem planistycznym przewidziana jest do zabudowy usługowej, przy czym ta nie powinna być wyższa niż 12 metrów (mniej więcej do czterech pięter), przy czym można zabudować tylko część terenu – minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej w powierzchni działki budowlanej miałby wynosić 40 proc.
Koncepcja
Budynek składałby się z niższej i wyższej części, przy czym ta druga miałaby 6,90 metra wysokości. Wejście główne przewidziano od strony ul. Raczkowizna.
A jak będzie w środku? Z głównego korytarza dostaniemy się do sali wielofunkcyjnej służącej do przeprowadzania szkoleń, zebrań lub spotkań, w tym także dla mieszkańców (również w razie potrzeby – do posiedzeń sztabu kryzysowego). Tuż przy sali ma być kuchnia i magazyn.
Również z głównego korytarza na parterze wejdziemy do dyżurki, pomieszczenia biurowego i do hali garażowej – najważniejszej w planowanym obiekcie, z trzema stanowiskami dla wozów strażackich. Jedno ze stanowisk w hali wyposażono w kanał rewizyjny, służący konserwacji autopompy i układów wodno-pianowych.
Do tej hali będą przylegały szatnie – męskie i damskie, wyposażone w umywalnie, prysznice i toalety. Ubrudzone obuwie i odzież wierzchnią druhowie zostawią przy wejściu do pomieszczeń, w tzw. szatni „brudnej”.
Do hali garażowej przylegają również pomieszczenia magazynowe (w tym magazyn paliw), warsztaty (np. warsztat sprzętu ochrony dróg oddechowych), pralnia z suszarnią odzieży roboczej, pomieszczenie porządkowe oraz dostępna z zewnątrz kotłownia.
Ponadto z korytarza będą dostępne pozostałe pomieszczenia, w tym kuchnia z jadalnią, ogólnodostępna toaleta (przystosowana także dla osób ze szczególnymi potrzebami) i niewielkie pomieszczenie porządkowe.
1 – wysoki na 5,5 metra garaż wozów strażackich (3 stanowiska, kanał rewizyjny, wydzielony aneks z umywalką i szatnią „brudną”),
2 – szatnia strażaków (męska),
3 – pomieszczenie sanitarne przy szatni męskiej (umywalnia, wydzielone: natrysk i ubikacja),
4 – szatnia strażaków (damska),
5 – pomieszczenie sanitarne przy szatni damskiej (umywalnia, wydzielone: natrysk i ubikacja),
6 – pomieszczenia porządkowe,
7 – pralnia i suszarnia odzieży roboczej,
8 – magazyn / pomieszczenie warsztatowe,
9 – magazyn / warsztat sprzętu ochrony dróg oddechowych,
10, 11 – magazyny,
12 – kotłownia,
13 – pomieszczenie biurowe / dyżurka,
14 – pokój kierownika jednostki,
15 – sala wielofunkcyjna,
16 – magazyn przy sali wielofunkcyjnej,
17 – kuchnia, jadalnia,
18 – ogólnodostępna toaleta,
19 – pomieszczenie porządkowe,
20 – wiatrołap,
21 – korytarz.
Na zewnątrz przewidziano parking z 23 miejscami dla samochodów, sześć stojaków na rowery (mieszczących ok. 12 jednośladów) i śmietnik. „Wymiary oraz geometria dojazdu do hali garażowej powinny umożliwiać swobodne manewrowanie wozów strażackich (wyjazd, parkowanie oraz zawracanie wozów). Teren działki powinien być kompleksowo zagospodarowany zielenią – w koncepcji przewidziano nasadzenia drzew w rejonie planowanego parkingu” – czytamy w koncepcji.
W południowej części działki zachowano rezerwę terenu pod ewentualną przyszłą rozbudowę obiektu maksymalnie o dwa dodatkowe stanowiska wraz z dojazdem.
Dostęp do drogi publicznej zapewniono od strony ul. Raczkowizna poprzez istniejący zjazd.
Powstałej koncepcji nie należy traktować jako ostatecznej wersji. Kolejny krok polega na opracowaniu projektu, zaś konkretne rozwiązania zostaną wypracowane podczas spotkań roboczych wspólnie z wykonawcą, pracownikami z ratusza i przestawicielami OSP z Borowiczek. „Przedstawiona przez projektanta koncepcja zagospodarowania terenu może być zmieniana wielokrotnie i w sposób całkowicie dowolny w celu osiągnięcia zamierzonego, optymalnego efektu pod względem formy i lokalizacji poszczególnych elementów zagospodarowania terenu wraz z zielenią” – zastrzeżono. Z koncepcji należy zachować zaproponowany rozkład pomieszczeń.
Wykonawca zostanie zobowiązany m.in. do opracowania projektu zagospodarowania terenu, wykonania projektu architektoniczno-budowlanego i kosztorysu budowlanego. W jego gestii będzie również opracowanie inwentaryzacji dendrologicznej (także w zakresie roślin w sąsiedztwie inwestycji) oraz wyznaczenie strefy ochrony drzew i krzewów (SOD), operatu dendrologicznego i projektu ochrony zieleni.
Na przygotowanie całej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wykonawca będzie miał 11 miesięcy.
W ratuszu na oferty czekają do 28 listopada. Na potrzeby opracowania w projekcie budżetu miasta na przyszły rok zarezerwowano kwotę 80 tys. zł.
ROZPLANOWANIE TERENU
1- projektowany budynek,
czarne trójkąty przy budynku – wejścia do remizy,
2 – drogi manewrowe i dojazdy,
3 – minimalny obszar manewrowy wozów strażackich,
4 – miejsca postojowe dla samochodów osobowych, w tym dwa dla samochodów zaopatrzonych w kartę parkingową,
5 – miejsca postojowe dla rowerów,
6 – chodniki, ciągi piesze,
7 – śmietnik
8 – istniejący zjazd z ul. Raczkowizna,
9 – ogrodzenie terenu z furrtkami i bramą wjazdową,
10 – rezerwa terenu pod ewentualną rozbudowę remizy,
okręgi z plusami w środku – nowe nasadzenia drzew,
kolor zielony – zieleń,
jaśniejszy zielony – powierzchnie zielone utwardzone płytami perforowanymi na potrzeby parkingu i drogi manewrowej.
Materiały graficzne: koncepcja, Urząd Miasta Płocka, wydział strategii, architektury i urbanistyki