Frekwencja na meczach i finanse w Ekstraklasie. Wisła Płock prawie na końcu

image_pdfimage_print

Przychody wszystkich zespołów grających w Ekstraklasie wyniosły w 2018 roku blisko 528 mln zł wynika z raportu firmy Deloitte. Jak wygląda sytuacja finansowa w poszczególnych klubach? Pierwsze miejsce na finansowym podium od 2011 roku niezmiennie zajęła Legia Warszawa, drugie Lech Poznań, stawkę na podium zamyka Lechia Gdańsk. Nasz rodzimy klub Wisła Płock pod względem przychodów jest na… 14 miejscu.

W raporcie uwzględniono trzy źródła przychodów: komercyjne (278,3 mln złotych), z transmisji (166,5) oraz dnia meczowego (83,1). W porównaniu do 2017 roku łączny przychód klubów okazał się niższy o 22,4 mln złotych.

Przychody klubów Lotto Ekstraklasy w 2018 roku:

1. Legia Warszawa – 100,20 mln złotych (spadek)
2. Lech Poznań – 57,14 (spadek)
3. Lechia Gdańsk – 48,34 (wzrost)
4. Jagiellonia Białystok – 36,08 (wzrost)
5. Zagłębie Lubin – 35,99 (spadek)
6. Górnik Zabrze – 31,75 (spadek)
7. Cracovia – 31,29 (bez zmian)
8. Śląsk Wrocław – 30,62 (spadek)
9. Wisła Kraków – 26,53 (bez zmian)
10. Pogoń Szczecin – 26,27 (spadek)
11. Piast Gliwice – 24,92 (spadek)
12. Korona Kielce – 19,91 (bez zmian)
13. Arka Gdynia – 19,27 (spadek)
14. Wisła Płock – 16,53 (wzrost)
15. Miedź Legnica – 12,56 (wzrost)
16. Zagłębie Sosnowiec – 10,56 (wzrost)

Frekwencja

– W porównaniu do lig zagranicznych pod względem finansowym Ekstraklasa z przychodami na poziomie 124 mln euro prezentuje się na poziomie porównywalnym do ligi szwedzkiej ze 141 mln euro przychodów oraz norweskiej (151 mln euro przychodów) – czytamy w raporcie.

Sezon 2018/2019 pod względem średniej frekwencji okazał się nieco gorszy od poprzedniego. Na stadionach Ekstraklasy gościło średnio prawie 9 tys. widzów na mecz. – Mimo nieznacznego spadku średniej frekwencji w sezonie 2018/2019, Ekstraklasa prezentuje się dobrze na tle lig będących wyżej w rankingu UEFA, jak chociażby ligi austriackiej oraz duńskiej – wynika z wyliczeń firmy. Na krajowym podwórku, liderem minionego sezonu została Legia Warszawa, która mogła pochwalić się obecnością średnio 17,6 tysięcy kibiców na mecz. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się Wisła Kraków i Lechia Gdańsk. Płocki klub pod względem frekwencji jest dopiero na 15 miejscu z liczbą 4334 kibiców na trybunach podczas meczu.

Raport Deloitte został sporządzony w oparciu o przychody klubów Ekstraklasy, pochodzących z trzech źródeł: z dnia meczu (wpływy ze sprzedaży biletów, karnetów i cateringu), praw do transmisji (uwzględniające również premie za udział w pucharach oraz scentralizowane prawa marketingowe) oraz komercyjnych (wpływy reklamowe, sponsoring, sprzedaż gadżetów). Ranking analizuje przychody klubów, które w sezonie 2018/2019 grały w rozgrywkach Ekstraklasy oraz tych, które do niej awansowały.

Źródło: Deloitte.