Europejski import zdominowany przez opony z Azji

image_pdfimage_print

Od kilku lat na popularności zyskują opony budżetowe, a w szczególności ich tańsze odpowiedniki, sprowadzane do Europy głównie z Chin. Niska cena i właściwości podobne do opon wyprodukowanych w krajach europejskich, sprawiają że są one atrakcyjne i szybko powiększają swój udział na rynku.

Opony używane stopniowo znikają z rynku

W zeszłym roku polska branża oponiarska odnotowała znaczący wzrost popytu na opony samochodowe oraz zwiększone zainteresowanie tanimi oponami importowanymi z Azji. W 2016 roku, łączny udział rynkowy tańszych azjatyckich zamienników wyniósł około 20 proc., co dało w sumie aż milion sprzedanych opon. Według ETRMA, zapotrzebowanie na opony samochodowe wzrosło o 12 proc.

Opony chińskie kuszą polskich konsumentów przede wszystkim niską ceną , która idzie w parze z jakością porównywalną do produktów klasy budżetowej od europejskich producentów. Polacy z roku na rok coraz bardziej przekonują się do opon importowanych z krajów azjatyckich, więc nie powinno dziwić, że w 2016 roku zgodnie z szacunkami od Eurostat, do Polski zostało sprowadzonych aż o 32 proc. więcej opon chińskich niż w roku ubiegłym. Ten umacniający się trend nie mógł pozostać bez echa. Polacy mając wybór między tańszą, nową oponą a kilkuletnią używaną zazwyczaj decydowali się na tą pierwszą. W następstwie zwiększającego się udziału opon chińskich, dotychczasowy import opon używanych z Niemiec (około 2 milionów) oraz opon bieżnikowanych – szybko maleje.

Wzrost popytu na tańsze produkty azjatyckie znalazł swoje odzwierciedlenie również w wynikach sprzedażowych odnotowanych przez wiele firm z branży oponiarskiej, w tym Grupy Kapitałowej OPONEO.PL. – Grupa Kapitałowa odnotowała wzrosty niemal w każdym sektorze, jednak najbardziej imponujący okazał się procent wzrostu sprzedaży dla opon chińskich, który w porównaniu z rokiem 2015 wyniósł aż 94 proc. Wynik ten potwierdza, że wzrost popytu i zainteresowania tańszymi odpowiednikami europejskich opon budżetowych nie jest chwilowy, a w przyszłości należy spodziewać się dalszego umacniania pozycji rynkowej chińskich producentów – mówi Łukasz Maroszek, zastępca dyrektora handlowego w oponeo.pl

Z wyliczeń Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2016 roku zwiększyła się również sprzedaż samochodów osobowych. Zakupionych zostało o 18 proc. więcej samochodów nowych oraz o 15 proc. więcej używanych niż w roku 2015.

Chiński przemysł motoryzacyjny pomaga przezwyciężyć globalną recesję

Jak wynika z raportu Global and China Tire Industry od Global Information Inc. jednym z głównych czynników, który wpłynął na wykreowanie zauważalnych wzrostów na globalnym rynku motoryzacyjnym, był gwałtowny wzrost chińskiego rynku oponiarskiego. W praktyce oznaczał on zwiększenie dotychczasowego eksportu o 7,3 proc. (w okresie od stycznia do końca listopada) oraz samej produkcji o 1,2 proc. W sumie ilość wyprodukowanych opon wyniosła 572 miliony sztuk.

Według informacji przedstawionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy, ilość opon sprowadzonych do Europy w 2016 roku z Chin, przekroczyła 65 milionów sztuk. Wzmożony import najbardziej odczuwalny był dla firm oponiarskich sprzedających swoje produkty na rynku brytyjskim. Opony chińskie zyskują w Wielkiej Brytanii coraz więcej sympatyków głównie dzięki niskim cenom, które są częściowo efektem dotowania przemysłu oponiarskiego przez rząd chiński.

Specjaliści ze spółki OPONEO.PL przeprowadzili w ubiegłym roku testy opon azjatyckich i opon budżetowych od europejskich producentów. W efekcie wyniki potwierdziły, że przykładowo opony marki Zeetex, posiadają te same właściwości jezdne co ich europejskie odpowiedniki. Wzmożony import z Chin przełożył się też na wzrost sprzedaży. Oponeo.co.uk Ltd podało do wiadomości publicznej, że dynamika sprzedaży dla opon chińskich na rynku brytyjskim wyniosła w zeszłym roku ponad 38 proc., a sprzedaż na wszystkich rynkach zagranicznych ogółem wyniosła 70 proc..

Specjaliści przewidują, że chiński rynek opon do roku 2020 odnotuje wzrost rzędu 4 proc. W przyszłym roku należy spodziewać się dalszego zwiększania wpływów i umacniania pozycji rynkowej opon azjatyckich kosztem importu opon używanych.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z branży oponiarskiej Oponeo.pl.