Ogromne zmiany na płockich ulicach. Strefy płatnego parkowania już niebawem

O płatnych strefach parkowania pisaliśmy na naszych łamach nie raz. Wielu było przeciwko ich wprowadzeniu, jednak zdecydowana większość płocczan opowiedziała się na tak. Strefy będą obowiązywały w naszym mieście od 1 sierpnia 2016 roku. Zatem kierowców czeka swoista “uliczna” rewolucja.

Zmiany dotyczą głównie ścisłego centrum naszego miasta. Wiele nowych rozwiązań czeka na zmechanizowanych użytkowników ulic. Organizacja ruchu ulegnie ogromnym zmianom – i tu ostrzeżenie – nie wolno jeździć “na pamięć”, trzeba będzie patrzeć uważnie na znaki drogowe, które w ścisłym centrum zostaną zmienione na mini znaki. Będzie to zdecydowana nowość, której w naszym mieście jeszcze nie było.

– Kierowcy przyzwyczaili się do jednego rozmiaru znaków drogowych. Tymczasem jest pięć różnych rozmiarów. Największe stawia się na autostradach i drogach, na których można rozwijać duże prędkości. Najmniejsze – wielkości karki papieru – właśnie w centrach i na starówkach. Decyzja o wymianie znaków na te najmniejsze podyktowana jest m.in. względami estetycznymi, ale także bezpieczeństwa. Bo na obszarze ciasnej zabudowy znaki drogowe często nawzajem się zasłaniają – informuje biuro prasowe ratusza.

Kierowcy muszą zapamiętać, że wiele zasad poruszania się w strefie płatnego parkowania uregulują znaki strefowe. Minięcie znaku np. strefa ograniczonego postoju oznacza, że można będzie zaparkować wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym. Pozostawienie pojazdu w innym miejscu oznacza, że kierowca narazi się na mandat, niezależnie od tego, czy będzie parkować w godzinach obowiązywania strefy płatnego parkowania.

Wiele ulic objętych zostanie także znakiem strefy zamieszkania. Oznaczają one, że piesi mają bezwzględne pierwszeństwo niezależnie od tego jak pokonują jezdnię, można parkować tylko w miejscach do tego wyznaczonych, a prędkość maksymalna wynosi 20 km na godz. Tam, gdzie pojawi się strefa zamieszkania znikną znaki o przejściach dla pieszych (w sytuacji, w której piesi mogą poruszać się swobodnie staną się one bezużyteczne).

Oto wykaz zmian jakie będą obowiązywać od 1 sierpnia na płockich ulicach.

Ulica Bielska
Od skrzyżowania z ul. Kwiatka do ul. Synagogalnej będzie ulicą dwukierunkową. Od skrzyżowania z ul. Synagogalną w kierunku ratusza będzie drogą jednokierunkową. Będziemy jeździć tylko w kierunku Starego Rynku. Wzdłuż ulicy Bielskiej wytyczone zostaną miejsca do parkowania.

Uwaga! Wyjątkiem będą rowerzyści, będą mogli jechać pod prąd. Dodatkowo, ulica Bielska, od skrzyżowania z ul. Kwiatka zostanie objęta strefą zamieszkania.

Skrzyżowanie ul. Bielskiej z ul. Staromiejską i ul. Synagogalną stanie się skrzyżowaniem dróg równorzędnych.

Stary Rynek
Likwidacji ulegną miejsca parkingowe u zbiegu Bielskiej i Zduńskiej, przeznaczone dla klientów i pracowników ratusza, którzy mogli zatrzymać tu pojazdy na czas do 15 minut. Pozostaną tu tylko dwa miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych.

Ulica Zduńska
Stanie się ulicą jednokierunkową. Będziemy poruszać się w kierunku jej skrzyżowania z ul. Okrzei. Na jednym z pasów Zduńskiej wytyczone zostaną miejsca do parkowania. Ponieważ wjazd na nią będzie prowadził przez ul. Bielską – także ona będzie objęta strefą zamieszkania.

Ulica Synagogalna
Będzie również ulicą jednokierunkową. Uwaga! Kierunek poprowadzi nas od placu 13 Straconych do ul. Bielskiej. Wzdłuż drogi zaś zostaną wytyczone miejsca do parkowania. Warto o tym pamiętać, bo wielu kierowców przyzwyczaiło się do korzystania z tej ulicy w przeciwnym kierunku. Skrzyżowanie ul. Bielskiej z Synagogalną stanie się także skrzyżowaniem dróg równorzędnych. Czyli pojazd poruszający się ul. Bielską będzie miał pierwszeństwo przejazdu przed autem opuszczającym ul. Synagogalną.

Ulica Staromiejska
Pozostanie jednokierunkowa jak dotychczas, jedyną zmianą będzie wyznaczenie na niej miejsc do parkowania.

Ulica Jerozolimska
Pozostanie, jak obecnie, dwukierunkowa na odcinku od ul. Kwiatka do skrzyżowania z ul. Synagogalną. Dalej w kierunku ul. Grodzkiej będzie jednokierunkowa i objęta strefą zamieszkania. Dopuszczony na niej zostanie ruch pod prąd rowerzystów.

Ulica Grodzka
Pozostanie ulicą jednokierunkową, ale z dopuszczonym ruchem rowerzystów, jadących pod prąd. Dużą zmianą będzie jednak to, że skrzyżowanie ul. Grodzkiej z pl. Narutowicza stanie się skrzyżowaniem dróg równorzędnych. Oznacza to, że pojazd wyjeżdżający z ul. Grodzkiej na pl. Narutowicza będzie miał pierwszeństwo przejazdu przed autem jadącym w kierunku ul. Małachowskiego. Ale tylko w tym przypadku! Bo pojazd nadjeżdżający od Małachowianki kierowca wyjeżdżający z ul. Grodzkiej będzie musiał już przepuścić.

Plac Narutowicza
Największą zmianą będzie wprowadzenie tu strefy zamieszkania. Znikną więc znaki wyznaczające przejścia dla pieszych, a krzyżówki staną się skrzyżowaniami dróg równorzędnych. Jadąc więc w kierunku Małachowianki trzeba będzie przepuścić samochód wyjeżdżający z ul. Grodzkiej, czy ul. Małachowskiego. Pod gmachem sądów będziemy jeździć jak dotychczas.

Ulica Małachowskiego.
Zmieni się tu jedynie tyle, że wytyczone zostaną miejsca parkingowe. Warto pamiętać o równorzędnym skrzyżowaniu tej ul. z Teatralną. Wyjeżdżający z ul. Małachowskiego pojazd będzie miał pierwszeństwo przed autem jadącym ul. Teatralną w kierunku Starzyńskiego, ale będzie musiał przepuścić auto nadjeżdżające z przeciwnego kierunku

Ulica Kościuszki
Najwięcej zmieni się na odcinku od skrzyżowania z pl. Narutowicza do pl. Obrońców Warszawy. Przede wszystkim zostanie przesunięta oś jezdni. Dziś są tu dwa pasty ruchu, mające 4,5 metra szerokości. Od sierpnia pas ruchu będzie przesunięty w kierunku północnym i pasy ruchu zostaną zwężone do 3 metrów. Po północnej stronie zostaną wytyczone miejsca do parkowania motocykli (bezpłatne), po południowej, m.in. pod Książnicą Płocką – powstaną miejsca do parkowania prostopadle do jezdni. Dzięki temu liczba miejsc, w których można będzie zostawić samochód wyraźnie wzrośnie.

Plac Obrońców Warszawy
Po zachodnie stronie (pod domem Lachmana) niewiele się zmieni. Po wschodniej j(pod gmachem prokuratur) – zmieni się wiele. Przede wszystkim droga ta stanie się jednokierunkowa, pojedziemy od ul. Kolegialnej do ul. Kościuszki. Zlikwidowane zostaną miejsca parkingowe dla autobusów. Na całym tym odcinku zostaną wytyczone miejsca do parkowania dla aut osobowych, które stać będą skosem do jezdni. Warto dodać, że płatne miejsca do parkowania zostaną też wytyczone wokół pomnika Broniewskiego.

Ulica 1 Maja
Zmian na ulicy będzie stosunkowo mało, wytyczone zostaną miejsca płatnego parkowania, a naprzeciwko dawnej „skarbówki” powstanie bezpłatny parking buforowy.

Ulica Królewiecka
Na odcinku od ul. Bielskiej do skrzyżowania z ul. Tumską nic się nie zmieni. Miejsca do parkowania w strefie płatnego parkowania wytyczone zostaną tam, gdzie obecnie się zatrzymujemy. Już zaczęły się zmiany na skrzyżowaniu ul. Królewieckiej z ul. Bielską. Zaczęła się likwidacja jednego z dwóch przejść przez Bielską (na wysokości piekarni po północnej stronie ul. Królewieckiej), przesunięta została oś jezdni na ul. Bielskiej, co stworzy przestrzeń do ominięcia skręcających w lewo w ul. Królewiecką przez jadących ul. Bielską w kierunku ul. Sienkiewicza. Na drugim przejściu powstanie azyl dla pieszych. Nastąpi też „cofnięcie w głąb” ul. Królewieckiej znajdującego się tam przejścia dla pieszych. Zmiany nastąpią na odcinku od skrzyżowania z ul. Tumską do skrzyżowania z ul. 1 Maja. Po północnej stronie ulicy będziemy parkować jak obecnie, jedynie miejsca do zatrzymania się zostaną oznakowane. Oś jezdni zostanie przesunięta w kierunku północnym i dzięki temu po stronie południowej będziemy parkować prostopadle do jezdni. Przód samochodu zostawimy na chodniku, tył – na jezdni.

Ulica Nowy Rynek
Plac przed teatrem pozostanie parkingiem bezpłatnym. Ale znikną z niego stare, utrudniające poruszanie się barierki. Postój taxi zostanie przeniesiony pod gmach dawnego dworca autobusowego. Na koniec, na całym placu zostaną wyznaczone miejsca do parkowania, łącznie dla ponad 300 samochodów. To dwa razy więcej niż obecnie się tam mieści, parkując w chaotyczny sposób.

Ulica Sienkiewicza
Wzdłuż ulicy wymalowane zostaną miejsca do parkowania, po północnej stronie jezdni, w wielu miejscach, będziemy zostawiać samochody skosem do osi jezdni

Ulica Kwiatka i Kolegialna
Tu zmian będzie najmniej, miejsca do parkowania zostaną jedynie wymalowane. Dobra wiadomość jest taka, że będzie ich trochę więcej niż obecnie

Zmiany, które wprowadzane będą po uruchomieniu strefy płatnego parkowania

Ulica Kościuszki
Nowością będą wytyczone miejsca do parkowania na odcinku ul. Kościuszki od pl. Obrońców Warszawy do skrzyżowania z ul. Warszawską. Mimo, że nie będzie to już strefa płatnego parkowania wytyczone zostaną miejsca do pozostawienia pojazdu. Wzdłuż odcinka ul. Kościuszki, po południowej stronie (pod Domem Broniewskiego) wytyczone zostaną miejsca do parkowania autobusów. Ale tylko na 15 minut. Założenie jest takie, że kierowcy tych pojazdów będą mieli kwadrans na wysadzenie swoich pasażerów, po czym będą musieli odjechać (np. pod dworzec kolejowy, albo na pasaż wiślany lub pod Orlen Arenę ) i czekać na sygnał do powrotu, by wycieczkę zabrać.

Plac Dąbrowskiego
Wymalowane zostaną miejsca do parkowania po północnej stronie skweru w taki sposób, by zmusić kierowców do parkowania wzdłuż ulicy. Dzięki temu placem Dąbrowskiego będą mogły jeździć autobusy KM.

Ulica Kolegialna
Na odcinku od ul. Gradowskiego do al. Kilińskiego na nowo zostaną wymalowane miejsca do parkowania. Oś jezdni zostanie przesunięta w kierunku południowym. Po północnej stronie będziemy parkować na jezdni (podobnie jak np. na ul. Kwiatka), po południowej – na chodniku. Takie rozwiązanie spowoduje, że po północnej stronie miejsc do parkowania będzie więcej (dziś samochody parkują tam między drzewami)

Ulice: Gradowskiego, Misjonarska, Dojazd, Padlewskiego
Po zakończeniu prac przy przebudowie Gradowskiego ulica stanie się jednokierunkową. Jeden pas będzie służył dl jazdy, drugi – do parkowania. Podobnie będzie na ul. Padlewskiego, na odcinku od skrzyżowania z Gradowskiego do Misjonarskiej. Będziemy jeździć w kierunku więzienia. Także ul. Misjonarska stanie się jednokierunkowa, pojedziemy nią w kierunku szpitala miejskiego. Podobnie jak na ul. Gradowskiego – jeden pas będzie służył do jazdy, drugi – do parkowania. Ulica Dojazd także stanie się drogą jednokierunkową, ruch będzie na niej odbywał się w kierunku al. Kilińskiego.

Ważną rzeczą jest, że zlikwidowane zostaną cztery przejścia dla pieszych: dwa na ul. Sienkiewicza i dwa na ul. Kolegialnej. W każdym przypadku będą to zebry za skrzyżowaniami tych ulic z ul. Misjonarską i ul. Gradowskiego. Dzięki temu ruch pieszych skumuluje się na przejściach przed skrzyżowaniami i piesi szybciej będą wymuszać na kierowcach zatrzymanie się. Natomiast kierowcy wyjeżdżający z ul. Gradowskiego i ul. Misjonarskiej będą mieli łatwiej, bo nie będą musieli zwracać uwagi na pieszych.

Ulica Kilińskiego
Aleję obejmą zmiany i to na dwóch skrzyżowaniach: z ul. Padlewskiego oraz ul. Sienkiewicza. W jednym i drugim przypadku oś jezdni zostanie przesunięta w taki sposób, by dwa, trzy skręcające pojazdy z al. Kilińskiego w ul. Sienkiewicza (w lewo), czy z al. Kilińskiego do Włodkowica (także w lewo) miały miejsce do zatrzymania i nie blokowały ruchu.

Nowe przystanki autobusowe
Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła, ale jest bardzo prawdopodobne, że pod Szpital św. Trójcy podjeżdżać będą autobusy linii nr 4 i 24. Przystanki dla pasażerów tych pojazdów staną na pl. Obrońców Warszawy (pod domem Lachmana) oraz pod MOPS-em i przy PWZS. Kolejny nowy przystanek powstanie dla wszystkich linii jadących ul. Bielską. Znajdzie się on naprzeciwko wyjazdu z parkingu centrum handlowego Tayger.

– Po uruchomieniu strefy płatnego parkowania kolejne zmiany będą wprowadzane stopniowo. Ale apelujemy o uwagę, bo wiele z zaplanowanych projektów uderza w przyzwyczajenia kierowców – proszą urzędnicy.

Dodamy jedynie, że w nocy z 13 czerwca (poniedziałek) na 14 czerwca (wtorek) zacznie się w Płocku malowanie strefy płatnego parkowania. Zmiany w organizacji ruchu, które w związku z tym nastąpią w najbliższych tygodniach są bardzo poważne. Będą one wprowadzane stopniowo, ale tzw. “jazda na pamięć” dla wielu kierowców może zakończyć się przykrymi konsekwencjami.

 

Fot.strefabiznesu.gp24.pl/ rozwójmiasta.plock.eu.