Dosłowność według Piotra Naliwajki

W środę, 20 kwietnia o godzinie 18 w Płockiej Galerii Sztuki odbędzie się wernisaż wystawy „Wizerunki”, prezentującej twórczość malarską Piotra Naliwajki.

Artysta znany jest z zamiłowania do wielkich formatów, jak i dbałości o szczegół i rzetelność warsztatową. Sztukę Naliwajki trudno zaszufladkować, w jego malarstwie jest wszystko: dialog z dawnymi mistrzami, tragizm, intymność, tajemnica, humor czy inteligentna ironia. W obrazach artysty odnajdziemy bogatą metaforykę, nawiązującą do wcześniejszych epok i należącą do różnych tradycji , a także liczne elementy kontekstów literackich, mitologicznych i filozoficznych. Przedstawień – od skrajnie realistycznych, po wpadające w nierzeczywiste rejestry. Wszystkie te tematy podejmuje z jednakową swobodą, prawdą i otwartością.

Pokazane na wystawie w PGS obrazy świadczą o zaangażowaniu artysty w problemy współczesnego świata, a aktualność przywoływanych prawd często bywa zdumiewająca sama w sobie. „Wizerunki” to zestaw dzieł bardzo osobistych i szczerych, w których chorzowski artysta „odkrywa”, że to, co współczesne i codzienne, przenika się z tym, co archetypiczne, a szczegóły mogą zmienić i nadać nowe znaczenie portretowi-wizerunkowi. – Naliwajko nie jest teoretykiem. On po prostu korzysta ze swojego instynktu – talentu. Nie usiłuje pokazać, jak wybierać, wypatrywać sceny i fakty najlepsze do namalowania. On po prostu je maluje – poluje na nie. Malowanie i polowanie to czynności tak stare, że być może od początku towarzyszące temu, co nazywamy myśleniem – uważa Krzysztof Cichoń.

Na niektórych pracach to, co ludzkie, zaczyna niepokojąco przypominać to, co już nieludzkie. Odkrywanie ludzkich słabości może też boleć. „Poznanie czyjejś konkretnej blizny albo przygody bywa kluczem… Buty zdradzają co nieco z tego, jak człowiek na świat patrzy, a w oku widać czasami, gdzie idzie” – napisał o „Wizerunkach” Krzysztof Maliszewski. Do ich odkrywania i odczytywania odwiedzający PGS mają czas do 15 maja.

Piotr Naliwajko (ur. 1960 r.) ukończył ASP Kraków, Wydział Grafiki w Katowicach (1979-84 r.). W latach 1983-1989 wspólnie z Tercetem Nadętym, czyli Grupą Trzech, a po roku 1989 już indywidualnie, artysta zorganizował ponad sto wystaw w kraju i za granicą. Wielokrotnie brał udział w wystawach zbiorowych. Na International Artexpo New York 2000 i 2001 oraz na International Artexpo California 2000 wystawił duże indywidualne prezentacje swoich obrazów. W 2006 r. namalował kurtynę „Zdumiewająco nieprzemysłowy duch”. (4,6×8,2 m.) do Teatru Powszechnego w Łodzi, a w 2008 r. wielkoformatowy obraz „Blisko, najbliżej…”, dla nowego Chorzowskiego Centrum Kultury.