130 mln euro dla pięciu ośrodków regionalnych na Mazowszu

– Przygotowanie nowych terenów inwestycyjnych, wyprowadzenie transportu materiałów niebezpiecznych, rewitalizacja nadbrzeża wiślanego – o to ubiega się miasto Płock wraz z gminami, z którymi zawiązało Obszar Funkcjonalny, w nowej perspektywie unijnej.

Na ostatniej sesji rady miasta, na potrzeby Regionalnego Instrumentu Terytorialnego został zawiązany tak zwany Obszar Funkcjonalny Miasta Płocka, stanowiący układ przestrzenno-funkcjonalny utworzony przez gminy charakteryzujące się wspólnymi uwarunkowaniami i kierunkami rozwoju. Mówiąc krótko, miasto Płock zawiązało porozumienie z siedmioma gminami (Stara Biała, Słupno, Radzanowo, Gąbin, Nowy Duninów, Wyszogród, Łąck) z którymi wspólnie podejmie działania mające na celu pozyskanie środków europejskich w ramach RIT.

Czym jest RIT?

Regionalny Instrument Terytorialny jest mechanizmem stworzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego mający na celu wspieranie podejścia terytorialnego w zarządzaniu rozwojem województwa. Bazuje on na koncepcji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) przedstawionej w projekcie Umowy Partnerstwa, w ramach których miasta w innych województwach mogą starać się o dofinansowanie. Na Mazowszu, z uwagi na fakt, iż występuje tu 5 dużych ośrodków – 2 miasta regionalne: Płock i Radom oraz 3 miasta subregionalne: Ciechanów, Ostrołęka i Siedlce, marszałek województwa, by wyjść naprzeciw potrzebom i zapewnić zrównoważony rozwój, wprowadził dodatkowo tak zwany Regionalny Instrument Terytorialny. W ramach tego narzędzia wymienione miasta, jako liderzy, tworzą Obszary Funkcjonalne, by następnie wspólnie starać się o pieniądze unijne.

Jak mówi Jacek Terebus, pełnomocnik ds. inwestycji strategicznych, prace nad Planem Działań RIT rozpoczęły się w kwietniu zeszłego roku. W drodze przeprowadzonych konsultacji z gminami z obszaru byłego województwa płockiego wyklarowały się wspólne potrzeby, które następnie przełożyły się na delimitacje Obszaru Funkcjonalnego Miasta Płocka i na przygotowanie Planu Działań, obejmującego dwa przedsięwzięcia wiodące oraz od dwóch do trzech projektów im towarzyszących. Co ważne, inwestycje wskazane jako wiodące, po ich weryfikacji, będą realizowane w drodze pozakonkursowej. Jak poinformował nas Jacek Terebus, dla tych pięciu ośrodków zostanie przeznaczonych 130 mln euro. Gdyby wszystkie otrzymały po równo, każdy z nich dostałby ok. 120 mln zł. Nie wiadomo jednak jeszcze jak te pieniądze zostaną podzielone. Każdy ośrodek regionalny ma szansę uzyskać nawet 80 procent dofinansowania na realizację przedsięwzięcia.

O co wnioskujemy?

– Wzrost konkurencyjności miasta Płocka i jego obszaru funkcjonalnego poprzez zrównoważony rozwój i sprawny transport. Poprawa spójności i bezpieczeństwa regionu płockiego – tak brzmi pierwsze przedsięwzięcie wiodące, zawarte w planie działań RIT Obszaru Funkcjonalnego Miasta Płocka. Co się kryje pod tym hasłem? Przede wszystkim rozwój gospodarczy Obszaru, ożywienie oraz przygotowanie nowych terenów inwestycyjnych oraz wyprowadzenie z miasta transportu materiałów niebezpiecznych. Realizacja tego projektu pozwoli na budowę nowych ciągów komunikacyjnych w Trzepowie czy w rejonie ulicy Przemysłowej, jak również na uzbrojenie w szeroko rozumianą infrastrukturę techniczną nowych terenów w gminach partnerskich i w Płocku, które miasto zyska po powstaniu wewnętrznej obwodnicy Płocka, jaka połączy Most Solidarności z Orlenem. Przypominamy, że obecnie trwa budowa pierwszego etapu obwodnicy pomiędzy rondem Wojska Polskiego a ulicą Otolińską. W następnych latach natomiast planowana jest realizacja dwóch kolejnych etapów, które również zostały zapisane w Planie Działań RIT.

W ramach pierwszego wiodącego przedsięwzięcia została zapisana także modernizacja drogi łączącej Imielnicę z Rogozinem. Wielokrotnie pisaliśmy już o potrzebie przygotowania tej trasy dla transportu materiałów niebezpiecznych, który obecnie przejeżdża przez Podolszyce, czyli wysoko zurbanizowane tereny.  – Podjęliśmy współpracę ze starostwem by tę drogę przejąć w zarząd. Obecnie pracujemy nad porozumiem. To byłaby wspólna inwestycja miasta, powiatu oraz gmin Słupno i Radzanowo, przez które ta droga przebiega – mówi Jacek Terebus. Jeśli przedsięwzięcie wiodące zostanie przyjęte w takim kształcie w jakim zostało złożone, to inwestycja ta będzie realizowana w latach 2015 – 2017.

Drugim przedsięwzięciem wiodącym jest – Przywracanie funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanym obszarom na terenie Płocka i jego obszaru funkcjonalnego poprzez ich kompleksową rewitalizację. Jak powiedział nam pełnomocnik ds. inwestycji strategicznych w tym punkcie wskazano nadbrzeże wiślane w Płocku i Wyszogrodzie oraz rewitalizację obiektów użyteczności publicznej w Gąbinie.

Jak wyjaśniła Aneta Pomianowska-Molak z Wydziału Strategii Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Architektury UMP, jeśli przedsięwzięcia wiodące zostaną pozytywnie zweryfikowane, to ośrodek regionalny otrzyma dofinansowanie na wszystkie zadania w nim zawarte.

Kiedy?

Do 21 stycznia Urząd Marszałkowski ma przekazać uwagi do Planu Działań RIT. Następnie będą miały miejsce konsultacje oraz negocjacje, w jakich udział weźmie także Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego, po których nad projektami pochyli się Zarząd Województwa. Rezultaty tych działań powinniśmy poznać w marcu.