W przyszłym roku ruszy budowa II oraz… III etapu obwodnicy

– W styczniu planujemy ogłosić przetarg na realizację dwóch pozostałych odcinków nowej trasy. Budową zajmie się jeden wykonawca – informuje świeżo powołany wiceprezydent Jacek Terebus. Kiedy pojedziemy obwodnicą na całej jej długości?

W kończącym się roku ruszyła budowa wewnętrznej obwodnicy Płocka, która ostatecznie połączy Trasę Popiełuszki z Orlenem. Kilka tygodni temu do użytku został oddany pierwszy odcinek – między rondem Wojska Polskiego a ulicą Otolińską, gdzie powstało nowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Teraz płocczanie czekają na realizację następnych etapów. Według planu przedstawionego w zeszłym roku, drugi etap obwodnicy, czyli odcinek zaczynający się za istniejącym już węzłem „Boryszewo”, a kończący się przed planowanym węzłem „Bielska”, miał zostać zrealizowany w latach 2014 – 2015. Natomiast trzeci i zarazem ostatni odcinek, łączący ulicę Bielską z ulicą Długą, miał powstać w latach 2015 – 2017. Plany się jednak nieco zmieniły.

Jak powiedział nam Jacek Terebus, dotychczasowy pełnomocnik prezydenta ds. inwestycji strategicznych, a od kilkudziesięciu minut oficjalnie już wiceprezydent ds. rozwoju i inwestycji, (zastąpił na tym stanowisku Cezarego Lewandowskiego) na początku przyszłego roku powinien zostać ogłoszony jeden przetarg na realizację drugiego i trzeciego etapu obwodnicy. Budową pozostałych odcinków zajmie się więc jeden wykonawca.

– W celu umożliwienia połączenia drugiego etapu łącznika z ulicą Bielską, zasadnym jest jednoczesne zrealizowanie węzła „Bielska” – stanowiącego początek trzeciego etapu obwodnicy, biegnącego od ulicy Bielskiej do ulicy Długiej. W związku z tym została podjęta decyzja o jednoczesnej, kompleksowej realizacji przedsięwzięcia o łącznej długości 4,2 km – od węzła „Boryszewo” do ulicy Długiej – tłumaczy Jacek Terebus.

Mówiąc prościej, według projektu drugi i trzeci etap łączą się poprzez węzeł „Bielska”, który stanowi skrzyżowanie dwupoziomowe. Bez oddania tego obiektu do użytku, jazda po odcinku stanowiącym drugi etap nie miałaby sensu. Budowa tego skrzyżowania zakłada przebudowę ulicy Bielskiej, polegającą na podniesieniu drogi do poziomu torów. Jednym słowem, po wybudowaniu wiaduktu, ulicą Bielską pojedziemy nad obwodnicą.

Jak mówi nowo ogłoszony wiceprezydent zlecenie budowy tych dwóch odcinków jednemu wykonawcy przyspieszy realizację całego zadania, a także ułatwi rozwiązanie wielu spraw, które pojawią się w trakcie jego wykonania. Jednym z takich problemów jest chociażby organizacja tymczasowej organizacji ruchu w rejonie ulicy Bielskiej, którą będzie trzeba przygotować podczas jej przebudowy. Jednemu wykonawcy prościej będzie zaplanować równocześnie trwające prace, jakie nie dość, że nie będą ze sobą kolidowały, to jeszcze pozwolą na wprowadzenie takich zasad ruchu, dzięki którym nie będzie konieczne wyłączenie ulicy Bielskiej.

Orientacyjny koszt całej inwestycji, obejmujący roboty budowlane, odszkodowania za grunty, nadzory autorski i inwestorski, to około 150 mln zł brutto, w tym 45 mln brutto wynosi drugi etap, a 105 mln etap trzeci. – Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT), będącego mechanizmem finansowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – 2020. [W ramach tego samego narzędzia ma zostać dofinansowana rewitalizacja nabrzeża wiślanego – przypis. red]. Liczymy na 80 procent dofinansowania tej inwestycji. Aktualnie trwają konsultacje w sprawie treści Planów Działań RIT na poziomie krajowym i europejskim – mówi wiceprezydent.

Jak dodaje Jacek Terebus rozpoczęcie postępowania przetargowego planowane jest na styczeń 2015 rok. Jego faktyczny termin zależy jednak od zakończenia wspomnianych wyżej konsultacji, dotyczących możliwości finansowania zadań w ramach RIT. – Zbyt wczesne rozpoczęcie prac, związanych z realizacją zadania, przed jednoznacznym określeniem zasad finansowania, mogłoby doprowadzić do uznania poniesionych już kosztów za wydatki niekwalifikowane, czyli wyłączone z dofinansowania – tłumaczy dotychczasowy pełnomocnik ds. inwestycji strategicznych.

Warto dodać, iż na ten moment w projekcie budżetu na rok 2015 zostało zarezerwowanych 30 mln zł na tę inwestycję. Środki, po uzyskaniu dofinansowania z UE, zostaną na realizację innych zadań. A tych jak wiadomo nie brakuje. Jak się właśnie dowiedzieliśmy, zmiany drogowe w rejonie Orlenu na obwodnicy się nie kończą. W planach ratusza jest również modernizacja skrzyżowania ulicy Długiej z ulicą Łukasiewicza. Miejski Zarząd Dróg przygotowuje obecnie projekt przebudowy, dzięki której skrzyżowanie zostanie udrożnione.

Budowa nowych odcinków obwodnicy powinna ruszyć wiosną 2015 roku. Drugi etap, wraz z węzłem „Bielska”, ma być oddany do użytku w 2016 roku. Cała obwodnica będzie natomiast gotowa na 2018 rok.

Autor: Joanna Tybura