Straszydło zniknęło. W końcu jest się czym chwalić

Zaledwie 20 miesięcy trwały prace przy rewitalizacji dworca kolejowo-autobusowego w Płocku. Ich całkowity koszt zamknął się w kwocie 15 milionów złotych. Nowe centrum komunikacji stało się jednocześnie jedną z wizytówek miasta.

W budynku dworca znalazło się miejsce na poczekalnię (wraz z kącikiem zabaw dla najmłodszych), toalety (także dla osób niepełnosprawnych), pokój dla matki z dzieckiem (w przewijakiem dla niemowląt), bar, mini-galerię handlową, kasy oraz dwugwiazdkowy hotelik (rozpocznie swoją działalność na początku stycznia 2015 roku).

Prace nad rewitalizacją dworca mogły rozpocząć się, gdy został on przejęty od PKP i stał się własnością miasta. Po przekazaniu obiektu Miejskiemu Zakładowi Gospodarki Miejskiej ostatecznie trafił on do spółki Rynex, która ogłosiła konkurs na koncepcję rewitalizacji. Konkurs wygrała łódzka firma Archi-dea, otrzymując zlecenie na przygotowanie projektu wraz z pozwoleniem na budowę. Firma Wixbud, która była głównym wykonawcą, przejęła plac budowy 1 kwietnia 2014 roku.

Na nowym dworcu w części przeznaczonej dla autobusów znajduje się aż 11 stanowisk. Pierwsze dwa będą służyć pasażerom wysiadającym oraz odjeżdżającym autobusom pośpiesznym. Kolejne zwykłym kursom w kierunku Warszawy, Bodzanowa, Staroźreb, Bielska, Sierpca. Następne obsługują pospieszną komunikację dalekobieżną – linie do Warszawy, Torunia, Łodzi, Krakowa, Gdańska, Kołobrzegu, Szczecina, Białegostoku, Wrocławia, Poznania czy Zakopanego, obsługiwane przez różnych przewoźników. Dwa stanowiska najbliższe ulicy Chopina obsługują kursy międzynarodowe.

W pobliżu peronów autobusowych znalazło się również miejsce na nowy parking dla samochodów osobowych. A we wtorek, 16 grudnia oddany zostanie przystanek Komunikacji Miejskiej „Dworzec kolejowy 03”, zlokalizowany na ulicy Chopina tuż przy dworcu. Zlikwidowane zostaną zastępcze przystanki na Mickiewicza i Chopina (przy Tesco).

Na nowym-starym przystanku zatrzymywać się będą autobusy linii 0 (kierunek Mickiewicza, Tysiąclecia, Winiary), 10 (kierunek Sienkiewicza, Winiary), 14 (kierunek Winiary), 20 (kierunek Kostrogaj), 26 (kierunek Winiary), 32 (kierunek Orlen) i N1 (kierunek Kostrogaj).

Odnowiony został jeden peron dworca kolejowego (należą one do PKP. Możliwe było jedynie zajęcie się tym, który przylega do zmodernizowanego budynku).

Na razie zmodernizowała ta część dworca i jego najbliższego otoczenia, która jest własnością miasta. Na najemców czekają pomieszczenia w budynku odnowionego dworca. Niestety, część terenu oraz stojących na nim budynków wciąż znajduje się w rękach PKP. Kolejarze zapowiadają, że niebawem zburzony zostanie stary budynek pawilonów handlowych (bezpośrednio sąsiadujący z dworcem) i wyremontują kładkę dla pieszych nad torami.