O ‘starej’ ul. Wyszogrodzkiej kierowcy będą mogli zapomnieć. Będzie nowa – dwupasmowa z rondem turbinowym

Wszystko wskazuje na to, że za pięć lat główna droga wjazdowa do Płocka od strony Słupna, a tym samym od strony Warszawy, będzie posiadała dwie dwupasmowe jezdnie. Przebudowa drogi to efekt porozumienia w sprawie rozbudowy ul. Wyszogrodzkiej (w ciągu drogi krajowej nr 62), które za kilka dni miasto Płock podpisze z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

– Dobrze znamy potrzeby mieszkańców i możliwości miasta. Naszym celem była budowa drugiej nitki Wyszogrodzkiej, aby było bezpiecznie i nie tworzyło się wąskie gardło przy wlocie do miasta. Wiedzieliśmy, że nie zmieścimy tak rozległej inwestycji tylko na naszym terenie. Jej część musi przebiegać na gruntach sąsiedniej gminy Słupno, a tam może działać tylko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – wyjaśnia sytuację prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. 

– Nasze argumenty przekonały GDDKiA do budowy ul. Wyszogrodzkiej na całym odcinku od al. Armii Krajowej do granic miasta w formule 2 + 2, czyli po dwa pasy w każdą stronę. I do wzięcia na siebie części prac oraz kosztów – podkreśla.

Porozumienie określa zakres prac i obowiązki obu stron, zmieniając ustalenia z 2018 roku. – Odchodzimy od formuły „zaprojektuj i wybuduj”. Najpierw powstaną projekty, a później zostaną wyłonieni wykonawcy. Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach, toczących się równolegle – tłumaczy Marta Komorkowska, z biura prasowego ratusza.

– Wykonanie, liczącego ok. 1,3 km, odcinka od al. Armii Krajowej do ul. Harcerskiej wraz ze skrzyżowaniem bierze na siebie miasto. Będzie odpowiadało za przygotowanie dokumentacji, wyłonienie wykonawcy i nadzór nad budową. Analogicznie drugim fragmentem – od Harcerskiej do drogi na Mirosław, gdzie kończy się miasto – zajmie się Generalna Dyrekcja. Ustalono też podział kosztów. Miasto zapłaci za projekt pierwszego odcinka i za wszystkie prace w swoich granicach administracyjnych. GDDKiA – za dokumentację drugiego, nieco ponad dwukilometrowego odcinka i roboty na terenie gminy Słupno – wyjaśnia Komorkowska.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem i ustaleniami ulica Wyszogrodzka będzie posiadała dwie dwupasmowe jezdnie oddzielone od siebie pasem zieleni. – Oznacza to konieczność dobudowania drugiej jedni o szerokości 7 metrów po stronie północnej oraz postawienie obiektu inżynieryjnego nad rzeką Rosicą – zaznacza Marta Komorkowska. Wzdłuż ulicy powstanie ścieżka rowerowa i chodniki. Nowo wybudowana droga będzie spełniała wymagania techniczne drogi szybkiego ruchu. Ponadto na 270-metrowym odcinku od ul. Szlacheckiej do Rogozińskiej powstanie jednokierunkowa jezdnia obsługująca przyległe posesje. Zostaną przebudowane zjazdy i zatoki autobusowe.

Na skrzyżowaniu ul. Wyszogrodzkiej z Harcerską i Rogozińską zaplanowane zostało rondo turbinowe. Rondo będzie też na skrzyżowaniu z ul. Parcele. Ronda turbinowe stają się w Polsce coraz bardziej popularne. – Przykładami rond turbinowych są m.in. rondo Sybiraków w Zabrzu, znajdujące się przy Drogowej Trasie Średnicowej, rondo Babka w Warszawie oraz rondo w Prądach koło Opola, znajdujące się na połączeniu autostrady A4 i drogi krajowej 46 – wylicza portal Moto High.

Fot. UMP oraz portal Moto High.