Nextbike ma kłopoty finansowe, składa wniosek o ogłoszenie upadłości. Co dalej z Płockim Rowerem Miejskim?

image_pdfimage_print

Operator Płockiego Roweru Miejskiego i wielu innych miejskich wypożyczalni jednośladów, wpadł w kłopoty finansowe z powodu trwającej pandemii. Rowery miejskie – przypomnijmy – można wypożyczyć dopiero od 6 maja, kiedy rząd pozwolił na ponowne korzystanie z tych środków transportu. W Płocku system ruszył 8 maja.

Sytuacja okazała się na tyle poważna, że zarząd Nextbike podjął decyzję o otwarciu przyspieszonego postępowania układowego. Celem jest – jak podała spółka – umożliwienie dalszego funkcjonowania rowerów miejskich w 39 systemach w Polsce.

– Zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowało to nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska S.A., podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich – podano w opublikowanym komunikacie.

Dodano, iż “w ocenie zarządu, przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2.

Co dalej z obsługą rowerów miejskich?

W komunikacie zapewniono, że spółka “zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych”. 

– Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać.

Jak wyjaśnia Konrad Kozłowski z referatu informacji miejskiej w płockim ratuszu, Płocki Rower Miejski obsługiwany jest przez NB Serwis II Sp z o.o. – spółkę zależną od Nextbike S.A., a nie bezpośrednio przez Nextbike.

– Na chwilę obecną nie ma zagrożenia dotyczącego funkcjonowania roweru miejskiego w Płocku – podkreśla. – Wniosek do sądu złożony przez Nextbike dotyczący, de facto restrukturyzacji firmy w związku z ograniczeniami z powodu pandemii, został złożony przez spółkę Nextbike, nie przez  NB Serwis II Sp z o.o. 

Płocki Rower Miejski wystartował w tym roku ze znacznym opóźnieniem (wstępnie rowery miały pojawić się na ulicach 1 kwietnia). Kozłowski uzupełnia: – Okres funkcjonowania rowerów miejskich w 2020 roku jest na etapie analizy sytuacji w zakresie możliwości przedłużenia działania systemu o okres opóźnienia startu systemu wynikającego z zakazów wprowadzonych Rozporządzeniami Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. 
Umowa z firmą NB Serwis II Sp. z o.o. obowiązuje do końca bieżącego roku. Co dalej? – Na chwilę obecną rozważamy możliwość przedłużenia tej umowy na kolejny sezon 2021. Ostateczne podjęcie decyzji o przedłużeniu umowy będzie zależało od oferty cenowej złożonej przez operatora systemu – dopowiada Konrad Kozłowski.
Tymczasem wciąż trwa przebudowa al. Kilińskiego – stacja Płockiego Roweru Miejskiego Kilińskiego / Warszawska została przestawiona w inne miejsce i pozostaje wyłączona do odwołania.

Fot. DP, UMP