Deprecated: Creation of dynamic property Kingnews_Blog_Layouts_Module::$layout_columns is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/faldka/dziennikplocki.pl/public_html/wp-content/themes/kingnews/inc/modules/blog-layouts/module.php on line 80

Deprecated: Creation of dynamic property Kingnews_Blog_Layouts_Module::$layout_style is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/faldka/dziennikplocki.pl/public_html/wp-content/themes/kingnews/inc/modules/blog-layouts/module.php on line 81

Prezydent Duda i zapowiedź budowy 200 przystanków kolejowych. Obietnica także dla… Płocka

W Płocku wiele pociągów się nie zatrzymuje, ale za to miałby powstać nowy przystanek. Jak poinformował rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Huptyś, starający się o reelekcję prezydent Andrzej Duda i minister Andrzej Adamczyk zapowiedzieli 7 maja budowę 200 przystanków kolejowych.

Niedawno był program budowy 100 obwodnic, teraz mamy 200 przystanków kolejowych. Przystanki z pewnością są tańsze niż realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego, dzięki któremu płocczanie mieliby dostać się koleją do Warszawy w 45 minut – chociażby z racji ogromnej skali tego przedsięwzięcia. Na CPK poczekamy, podobnie na zapowiedziane przystanki, ponieważ te mają powstać w ciągu 5 lat.

– Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i wymazać białe plamy komunikacyjne – wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Na budowę nowych przystanków kolejowych i odbudowę tych, które od lat nie istnieją, wydłużenie peronów tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne, ministerstwo miałoby wydać 1 mld zł. Jak czytamy w informacji prasowej z Ministerstwa Infrastruktury, inspiracją do realizacji nowego programu był urzędujący prezydent, Andrzej Duda:

– Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym. Bardzo dziękuję panu prezydentowi Andrzejowi Dudzie za inspirację do realizacji tego programu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jednocześnie wyjaśniono, że program budowy 100 przystanków sprawi, że „podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, a regionów wykluczonych komunikacyjnie będzie zdecydowanie mniej”. – Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Program umożliwia niedużym polskim firmom budowlanym start w postępowaniach przetargowych. Wpisuje się w proces odmrażania polskiej gospodarki, ponieważ inwestycje publiczne są od lat kołem zamachowym gospodarki oraz lekiem na wyjście z kryzysu – podkreślono w komunikacie.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezydent Duda powiedział:

– Chcemy, aby powstało 200 nowych przystanków w sprawdzonych miejscach, o które wnioskowały samorządy i mieszkańcy.

W takim razie zapytaliśmy prezydenta Płocka, czy składał jakiś wniosek. Zaprzecza, aby w tej sprawie był kontakt czy to z Ministerstwem Infrastruktury, czy z kancelarią prezydenta Andrzeja Dudy. 

– Nikt ze mną o tym nie rozmawiał, nie konsultował, gdzie miałby powstać taki przystanek. Gdzie on będzie? Nie wiem. W miejscu starego budynku powstał nowy dworzec. Byłbym zadowolony, gdyby PKP wyremontowało peron. Temat był podnoszony jeszcze w tamtym okresie – przypomina Andrzej Nowakowski.

Innymi słowy miasto swoją część zrobiło (przypomnijmy, że obiektem zarządza spółka Rynex), wydano 15 mln zł, natomiast reszta miała należeć do PKP PLK. Prace budowlane związane z dworcem trwały w 2014 r. Jak wówczas twierdził ówczesny wiceprezydent Krzysztof Izmajłowicz, PKP PLK miała wpisać zarówno perony kolejowe, jak i modernizację kładki, w plany na lata 2016-2020.

19 zapowiedzianych przystanków w województwie mazowieckim:

  • 10 nowych przystanków: Ostrołęka Śródmieście, Rokitno, Warszawa Chełmżyńska, Wrzosów, Płock, Józefin, Dąbrówka Zabłotnia, Garbatka Długa, Januszno, Kosów;
  • 2 przystanki w nowej lokalizacji: Bąkowiec, Chronów;
  • Wydłużenie/przebudowa peronów 7 przystanków: Mława/Mława Miasto, Mińsk Mazowiecki, Mrozy, Wołomin, Szydłowiec, Niemojki, Mordy Miasto.

Grafika i mapa – Ministerstwo Infrastruktury