ZUS otwiera sale obsługi klientów. Obowiązywać będą zasady bezpieczeństwa

Od poniedziałku, 4 maja, przywracamy obsługę klientów w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. U naszych pracowników będzie można m.in. uzyskać informacje jak złożyć wnioski, dokumenty, a także w jaki sposób założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) – poinformowała prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

Otwarcie sal odbędzie się zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. W poniedziałki placówki będą dostępne od godz. 8.00 do godz. 18.00.

W placówkach nadal pozostaną skrzynki, do których można samodzielnie składać dokumenty, wnioski lub pisma. Szefowa ZUS zachęca do zakładania profili na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i korzystania z usług elektronicznych. – Konto na portalu PUE ZUS można założyć bez wychodzenia z domu, czyli przez internet – za pomocą profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej. Można je założyć również korzystając z pomocy pracownika ZUS, na salach obsługi klientów – sugeruje prezes. Na PUE ZUS można samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń. Za pomocą PUE można także złożyć wnioski o pomoc z tzw. tarczy antykryzysowej.

Ze względu na bezpieczeństwo instytucja prosi, aby odwiedzać placówki tylko wówczas kiedy jest to niezbędne. Takie osoby powinny posiadać środki ochrony osłaniające nos i usta (do czasu obowiązywania wytycznych rządowych). Obsługa w placówkach ZUS będzie realizowana przy zachowaniu zasady odpowiedniego odstępu między klientami oczekującymi na obsługę (minimum 1,5 metra między osobami). Klienci będą wpuszczani pojedynczo, w zależności od dostępności stanowiska, na którym możliwe jest załatwienie danej sprawy. Przy stanowisku będzie mogła przebywać tylko jedna osoba. Osoby towarzyszące (za wyjątkiem osób towarzyszących osobom z niepełnosprawnością, tłumaczy języka migowego, pełnomocników lub rodzica z dzieckiem) nie będą mogły podejść do stanowiska razem z osobą obsługiwaną.