Dworzec PKP w Trzepowie?

Uwagi do Strategii Rozwoju Transportu można składać do 5 lutego. Dokładnie tego dnia SLD zamierza ponownie zablokować drogę w Słupnie, by zwrócić uwagę władz centralnych na problem transportu materiałów niebezpiecznych oraz zaakcentować potrzebę wdrożenia pomysłów ujętych we wnioskach do strategicznego dokumentu.

SLD w trakcie piątkowej konferencji prasowej przedstawiło uwagi, jakie zamierza złożyć do tzw. Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku ( z perspektywą do 2030 roku). Jest to strategiczny dokument, wyznaczający priorytety inwestycyjne kraju, który obecnie jest w fazie konsultacji. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na uwagi oraz wnioski czeka do 5 lutego. SLD postanowiło złożyć trzy wnioski – jeden dotyczący inwestycji drogowej oraz dwa dotykające problemów transportu kolejowego.

 

Inwestycja drogowa – zmiana przebiegu drogi S10

SLD postuluje o budowę drogi S10 w bezpośrednim sąsiedztwie Płocka. Według SLD droga ta powinna przebiegać między Płockiem a Bielskiem, a nie tak jak została nakreślona, przez Sierpc.

– Projektowane już od lat 50-tych rozwiązania przewidywały powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie miasta drogi typu autostrada lub droga ekspresowa, która miała pełnić rolę prawdziwej trasy tranzytowej, mającej wyeliminować ruch tranzytowy z centrum miasta. W chwili obecnej cały ruch tranzytowy, nie wyłączając transportu z materiałami niebezpiecznymi PKN Orlen przemieszcza się przez środek miasta, co powoduje znaczący wzrost zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców. Wpływa również bardzo niekorzystnie na płynność ruchu w centrum miasta – czytamy w uzasadnieniu wniosku.

 

Inwestycje kolejowe

Pierwszy wniosek dotyczy budowy obwodnicy kolejowej miasta. SLD proponuje ją wybudować po zachodniej stronie miasta, co pozwoli na wyeliminowanie transportu z materiałami niebezpiecznymi przez centrum.  Ponadto zwiększą się możliwości transportowe Orlenu. Według SLD pozycja o nazwie „Prace na linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock” powinna zostać rozszerzona w ten sposób, by w pełni osiągnąć cele związane z transportem, zarówno osobowym jak i towarowym od i z naszego miasta. Jak mówił na dzisiejszej konferencji prasowej Arkadiusz Iwaniak, budowa obwodnicy kolejowej zakłada także powstanie nowego mostu kolejowego na wysokości Maszewa.

 

Drugi wniosek dotyczący kolei dotyczy trasy Modlin – Płock. SLD zauważa, że linia ta przetnie ulicę Żyzną, Graniczną i Otolińską. Dlatego też SLD wnioskuje o budowę wiaduktów w miejscach przecinania się trasy ze wspomnianymi ulicami. – Według poczynionych wyliczeń, gdyby ustawić tam szlabany, to byłyby one zamykane w ciągu dnia aż 33 razy – tłumaczył Arkadiusz Iwaniak.  

 

To nie jedyny cel Arkadiusza Iwaniaka – szefa płockiego SLD. Przewodniczący rady miejskiej chce jednocześnie rozpocząć rozmowy z prezydentem dotyczące przebiegu linii kolejowej Modlin-Płock w granicach miasta. SLD proponuje, by tory przesunąć bardziej na północ, tak by nie przecinała właśnie wymienionych wyżej tras. Przesuwając jednak linię w ten sposób powstałaby potrzeba budowy nowego dworca PKP w Trzepowie. Czy taki pomysł spodoba się płocczanom? Trudno ocenić, gdyż z jednej strony podróżujący chcieliby mieć dworzec blisko centrum tak jak do tej pory, gdzie, w przeciwieństwie do Trzepowa, dojeżdżają autobusy Komunikacji Miejskiej niemalże z każdego osiedla, z drugiej jednak strony, perspektywa przesunięcia torów w taki sposób, iż transport kolejowy zostanie „wypchnięty” z miasta również może się podobać.

 

Wnioski do Strategii Rozwoju Transportu można składać do 5 lutego. Tego dnia SLD ponownie zablokuje drogę, tak jak ostatnim razem u zbiegu ulic Warszawskiej oraz Kościelnej w Słupnie. Blokada jest planowana między godziną 8 a 9:30. Akcja ta ma na celu, tak jak poprzednio zwrócenie uwagi na problem transportu materiałów niebezpiecznych, przejeżdżający przez nasze miasto, braku obwodnicy Płocka oraz zaakcentowanie potrzeb, jakie SLD wskazuje we wnioskach do Dokumentu Implementacyjnego.